гр. Мездра – с. Долна Кремена – с. Царевец – с.Кален

Дължина: 18.5 km
Терен: асфалт, почвен път
Цвят на маркировката: Зелен
GPX следа във файлов формат: .gpx

Указания и описание на маршрута

Маркировката на тази зона е изцяло в зелен цвят. Започва от Туристическия Инфо Център на Калето. Той е разположен панорамно на брега на река Искър: на влизане в Мездра веднага в дясно. За инфо центъра се минава през подлеза под жп линията. След това се продължава по протежение на Улицата със Скулптурите посока гр.Роман. Към края на града маркировката постепенно напуска асфалтовите пътища в две направления, които по-късно се срещат високо в полето (при тополите). Първия път следи дясната страна на реката нагоре, достига до жилишни постройки и минава вдясно от тях. Другият път, в самия край на гр. Мездра, посока Роман, се отделя рязко вляво нагоре. Излиза над селищните постойки, зад които вляво се вижда Тракийска гробна могила и паметник (опция). Основния път продължава напред и изкачвайки се в посока север нагоре и се съединява с първия. Пътят продължава нагоре и при виското напрежение се оклонява вляво спускайки панорамно в село Долна Кремена. Любителите на риболова могат да пробват своя късмет в язовира в непосредствена близост до селото. От центъра пътят се спуска надолу вдясно в източна посока, подминава моста и завива вдясно към Стопaнството. След това се спуснете от лявата страна на Стопанството до река, чешма и паметник. Пресечете реката и качете хълма на изток. За предпочитане, при дъжд е от лявата страна зад храстите. Спуска надолу и след острия десен завой при гората до марктирания жалон продължете напред. След 50м пътят се разклонява отново. Поемете по диагоналния ляв път. Десния слиза в дерето и води до !ловно! (внимание през есента) бунгало и до пътя за село Брусен, но не е за препоръчване, тъй като е доста обрасъл в крайната си част. Левия качва леко в югоизточна посока, спуска леко и почти по равно достига до село Царевец. Продължете напред и след моста завийте вляво и нагоре към Стопанството. Внимание! Пресича се натоварен автомобилен бърз път! Ако искате нещо за хапване и пийване – от моста продължете направо и свийте по първата вдясно. На 20м надолу ще забележите заведението на Ники. Пътят продължава нагоре покрай чешмата и нагоре покрай Стопанаството (има крави и щрауси) към масивни селскостопански постройки (кошари) следвайки електрическите стълбове. Минава през кошарите и завива вляво след тях на 45 градуса (северозапад). Качва между големия хълм насреща и по-малкия вляво до него. След това прехвърля до село Кален. От с.Кален вляво по асфалта за с. Горна Кремена достигате до отклонението за монумента на партизанския отряд „Гаврил Генов“. Стръмен асфалт ще ви изведе до едно от най-панорамните места в областта, където се издига внушителен паметник на убити партизани и ятаци преди 09.09.1944г. Спускате обратно.   Продължавате по асфалта, докато достигнете с. Горна Кремена и гр. Мездра. Внимавайте на завоите 🙂   Приблизителнo off-road разстояние:
  • гр. Мездра – с. Долна Кремена (6,5км)
  • с. Долна Кремена – Царевец (6км)
  • с.Царевец – с. Кален (6км)
От село Царевец през с. Старо село може да отидете през гара Струпец до Струпешки манастир по асфалт. На връщане през село Царевец посока гр. Мездра. Вдясно от асфалта в долната част на спускането след селото има еднопосочно отклонение за любителите на риболова. На около 500м по асфалта от горната отбивка има отклонение пак вляво до стари пещери на Искъра обитавани от монаси. Пътят е земен и спуска надолу. Еднопосочен.
Внимание: Винаги използвайте каска и проверявайте изправността на велосипеда!